Snelzoekkaart Excel 2010
EEN NIEUW SPREADSHEET MAKEN
- Klik op het lint op het tabblad Bestand.
- Klik links in het venster op Nieuw.
- Klik op Maken.
EEN SPREADSHEET OPSLAAN
- Klik op het lint op het tabblad Bestand.
- Klik links in het venster op Opslaan of Opslaan als.
- Selecteer zo nodig bij Mappen een map waarin u het bestand wilt opslaan.
- Typ in het vak Bestandsnaam een naam voor het spreadsheet.
- Klik op Opslaan.
AFDRUKKEN VOORBEREIDEN
- Klik op het lint op het tabblad Bestand.
- Klik links in het venster op Afdrukken.
- Rechts in het venster wordt de weergave Afdrukvoorbeeld weergegeven, waar u kunt bekijken hoe het spreadsheet eruitziet wanneer u dit afdrukt.
- Selecteer de gewenste opties onder Instellingen.
- Klik onder Instellingen op Pagina-instelling om bijvoorbeeld te selecteren of u rasterlijnen wilt afdrukken.
- Selecteer zo nodig onder Printer de printer.
- Klik vervolgens boven in het venster op Afdrukken.
Tip U kunt ook afdrukopties selecteren op het tabblad Pagina-indeling van het lint.
SPREADSHEETS EN CELADRESSEN
Spreadsheets bestaan uit kolommen, rijen en cellen. Kolommen hebben een alfabetische kop en beginnen met A, B, C, enzovoorts. Na de 26 letters van het alfabet beginnen de kolomkoppen in Excel met AA tot en met AZ, waarna deze opnieuw beginnen met AAA tot en met ZZZ, enzovoort. In totaal heeft Excel 16.384 kolommen.
Rijen hebben een numerieke kop, te beginnen met 1, 2, 3 enzovoort.
Een cel is de plaats waar een kolom en een rij samenkomen, en een cel is waarin u typt. Wanneer u in een cel klikt, wordt deze de actieve cel, omgeven door een zwarte rand. Alles wat u typt, wordt ingevoerd in de actieve cel.
Gebruik het naamvak van het lint als u het adres wilt weergeven van de cel waarin u tekst typt.
Wanneer u in het naamvak kijkt en bijvoorbeeld E5 ziet, betekent dit dat de cursor zich in kolom E, rij 5 bevindt.
Celadressen geven niet alleen aan waar iets zich in het spreadsheet bevindt, maar worden ook gebruikt in Excel-formules.
Als u het naamvak wilt gebruiken om naar een andere cel te gaan, typt u het celadres in het naamvak en drukt u op Enter. Als u wilt terugkeren naar het begin van het spreadsheet, typt u A1 in het naamvak en drukt u opnieuw op Enter.
NAVIGEREN IN EEN SPREADSHEET
- Klik op een cel als u de cursor naar deze cel wilt verplaatsen.
- Druk op Enter als u één cel omlaag wilt gaan.
- Druk op Tab als u één cel naar rechts wilt gaan.
- Gebruik de pijl-omhoog, pijl-omlaag, pijl-links en pijl-rechts van het toetsenbord als u de cursor in verschillende richtingen wilt verplaatsen.
Tips
- Als u meer wilt weten over navigatie in een spreadsheet, raadpleegt u boven aan de snelzoekkaart onder Zie ook het gedeelte ‘De beste snelkoppelingen voor navigatie in een werkmap’.
- Als u een nieuwe tekstregel wilt beginnen op een specifiek punt in een cel, dubbelklikt u op de cel, klikt u op het punt in de cel waar u een nieuwe regel wilt beginnen en drukt u op Alt+Enter.
GEGEVENS INVOEREN
Datums invoeren:
- Gebruik een schuine streep (/) of een minteken (-) om de delen van een datum te scheiden, bijvoorbeeld 15/7/2010 of 15-juli-2010. Als u de datum van vandaag wilt invoeren, drukt u op Ctrl +; (puntkomma).
Een tijd invoeren:
- Typ een spatie na de tijd en vervolgens een ‘a’ of ‘p’ na de tijd. Anders wordt de tijd automatisch als AM ingevoerd. Als u de huidige tijd wilt invoeren, drukt u op Ctrl+Shift+; (puntkomma).
Breuken invoeren:
- Typ een spatie na het gehele getal en de breuk, bijvoorbeeld 1 1/8.
- Typ eerst een nul als u alleen een breuk wilt invoeren, bijvoorbeeld 0 1/4.
TIJD BESPAREN BIJ HET INVOEREN VAN GEGEVENS
AutoAanvullen
Als de eerste tekens die u in een cel typt overeenkomen met een eerdere invoer, worden de resterende tekens automatisch voor u ingevoerd in Excel. Druk op Enter of Tab als u de invoer wilt accepteren.
Automatisch doorvoeren
Typ een invoer in een cel, zoals een dag van de week of een maand van het jaar. Verplaats de cursor naar de rechterbenedenhoek van de cel totdat de cursor verandert in een zwart plusteken. Klik en sleep de vulgreep (het zwarte plusteken) om de rest van de reeks in te vullen. U kunt langs een kolom omlaag of langs een rij slepen. Laat de muisknop los wanneer u klaar bent.
Als u een reeks getallen wilt invullen, moet u meer doen dan één waarde invoeren. Als u bijvoorbeeld de reeks 2, 4, 6, 8 enzovoort wilt invullen, typt u 2 in een cel. Vervolgens drukt u op Enter of Tab. Typ 4 in een aangrenzende cel en druk op Enter of Tab. Klik en sleep volgens de bovenstaande stappen om de reeks te voltooien.
GEGEVENS BEWERKEN
Voer een van de volgende handelingen uit:
- Dubbelklik op de cel met de gegevens die u wilt bewerken, OF
- Klik op de cel met de gegevens die u wilt bewerken en klik vervolgens op een willekeurige plaats op de formulebalk om de wijzigingen door te voeren.
- Als u tekens wilt verwijderen, drukt u op Backspace of selecteert u de tekens om deze te markeren en drukt u op Delete.
- Als u tekens wilt invoegen, klikt u in de cel waar u wilt typen en typt u de nieuwe tekens.
- Als u tekens wilt overschrijven, selecteert u de tekens en typt u de nieuwe tekens.
- Als u wijzigingen wilt invoeren, drukt u op Enter of Tab nadat u de wijzigingen hebt aangebracht.
TEKSTTERUGLOOP TOEPASSEN IN EEN CEL
- Ga naar het tabblad Start
en klik in de groep Uitlijning
op Tekstterugloop.
BEREKENINGEN UITVOEREN IN EXCEL
Voor berekeningen in Excel maakt u formules, die altijd beginnen met een gelijkteken (=).
- Typ =89+23 als u wilt optellen.
- Typ =89-23 als u wilt aftrekken.
- Typ =89*23 als u wilt vermenigvuldigen.
- Typ =89/23 als u wilt delen.
Automatisch berekeningen in Excel uitvoeren
- Plaats de cursor direct onder getallen in een kolom of direct rechts van een rij met getallen.
- Ga naar het tabblad Start
en klik in de groep Bewerken
op:
- De knop AutoSom
als u wilt optellen.
- De pijl bij de knop AutoSom
als u andere berekeningen wilt uitvoeren.
Klik vervolgens op
Gemiddelde,
Aantal nummers,
Max of
Min.
- Als u de formule wilt voltooien, drukt u in het spreadsheet op Enter of Tab.
KOLOMMEN EN RIJEN INVOEGEN OF VERWIJDEREN
Invoegen:
- (Kolom) Klik op een cel direct rechts van de plaats waar u een nieuwe kolom wilt invoegen, of
- (Rij) Klik op een cel direct onder de plaats waar u een nieuwe rij wilt invoegen. Ga daarna als volgt te werk:
- Klik op het tabblad Start
in de groep Cellen
op de pijl onder Invoegen
en klik op:- Bladkolommen invoegen of
- Bladrijen invoegen .
Verwijderen:
- Plaats de kolom in de kolom of rij die u wilt verwijderen en ga daarna als volgt te werk:
- Ga naar het tabblad Start
en klik in de groep Cellen
op de pijl onder Verwijderen
en klik op:- Bladkolommen verwijderen of
- Bladrijen verwijderen .
SPREADSHEETS INVOEGEN OF VERWIJDEREN
- Als u een spreadsheet wilt invoegen, klikt u onder in het spreadsheet op de laatste bladtab aan de rechterzijde.
Klik vervolgens op de knop Werkblad invoegen.
- Als u een spreadsheet wilt verwijderen, klikt u op de betreffende bladtab.
Vervolgens klikt u met de rechtermuisknop en selecteert u Verwijderen.
DE NAAM VAN EEN BLADTAB WIJZIGEN
- Klik op de bladtab van het spreadsheet waarvan u de naam wilt wijzigen en klik met de rechtermuisknop op de tab.
Klik op Naam wijzigen. De naam van het blad wordt gemarkeerd op de tab. Typ over de bestaande tekst heen en druk op Enter.
DEELVENSTERS BLOKKEREN
U kunt kolomtitels en rijkoppen zichtbaar houden terwijl u omlaag of opzij in een spreadsheet schuift. U kunt slechts één type blokkering tegelijkertijd gebruiken.
- Ga naar het tabblad Beeld
en klik in de groep Venster
op de pijl onder Deelvensters blokkeren.
Ga als volgt te werk om de blokkering in te stellen:- Klik op Bovenste rij blokkeren
als u alleen de bovenste rij wilt blokkeren. - Klik op Eerste kolom blokkeren
als u alleen de linkerkolom wilt blokkeren. - Plaats de cursor in de cel direct rechts van de eerste kolom en direct onder de eerste rij als u zowel de bovenste rij als de linkerkolom wilt blokkeren. U kunt bijvoorbeeld in cel B2 klikken.
Klik vervolgens op Deelvensters blokkeren.
- Klik op Bovenste rij blokkeren
- Als u de blokkering wilt opheffen, klikt u in het groep Venster
op de pijl bij Deelvensters blokkeren
en klikt u op Titelblokkering opheffen.

Ik doe een poging om de boekhouding in excel te krijgen. Ik had al mijn uitgaven er al in staan, maar tussen 2 data in hadden we inkomsten. Hoe krijg ik die daar nog tussen verwerkt zonder al mijn werk te deleten ?
Je kan een rij tussenvoegen. Let er wel op waar je staat als je invoegt. Ik ga er van uit dat je versie 2007 van Excel hebt. Sta je in het tabblad start, dan kan je in het blok Cellen, cellen toevoegen. Let erop: als je hierop klikt, dan wordt er een cel toegevoegd, geen rij.
Klik je op het driehoekje erachter, dan kan je kiezen voor een rij in te voegen (of kolom).